Умови зарахування страхового стажу та запровадження накопичувальної пенсійної системи

Для призначення пенсії за віком відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” потрібно виконати дві умови: досягти віку, встановленого законом, і мати не менш як 15 років страхового стажу. Розмір пенсії залежатиме від тривалості страхового стажу й розміру отримуваної працівником заробітної плати, з якої було сплачено страхові внески до Пенсійного фонду. Що більша тривалість страхового стажу та вищий розмір зарплати, то вищий розмір пенсії.

 З 1 січня 2004 року для призначення пенсії зараховується страховий стаж за період, упродовж якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачено страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

 Якщо особа працює неофіційно, тобто отримує заробітну плату в “конверті”, до страхового стажу цей період зараховано не буде, оскільки внески на пенсійне страхування не сплачувались. В разі, якщо роботодавець офіційно нараховував та сплачував мінімальну (чи нижчу від  мінімальної) заробітну плату, а решту – в “конверті”, то до страхового стажу буде зараховано період роботи, пропорційний розміру сплачених внесків.

 Якщо, приміром, на момент призначення працівникові пенсії підприємство за якийсь період не сплатило страхові внески до Пенсійного фонду, то пенсія призначається без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до фонду.

 Слід мати на увазі, що у разі існування на підприємстві заборгованості зі сплати страхових внесків, підприємство не може сплатити внески до Пенсійного фонду лише за конкретного працівника для зарахування йому відповідного періоду роботи до страхового стажу під час призначення пенсії. Чинним законодавством така можливість для підприємств не передбачена, оскільки з метою соціально справедливого зарахування стажу всім працюючим  підприємства-боржника, законодавчо встановлене погашення боргу у порядку календарної черговості його виникнення.

 Якщо працівникові була зменшена заробітна плата, приміром, у зв’язку з переведенням на роботу на неповний робочий день, це негативно вплине на його пенсійне забезпечення, а саме:

 – якщо сума заробітку у відповідно відпрацьованих місяцях є нижчою, ніж мінімальний розмір заробітної плати, то до страхового стажу для призначення пенсії ці місяці роботи зараховуються не в повному обсязі, а лише пропорційно сплаченим внескам;

– знижений розмір отримуваної заробітної плати у зазначений період призведе до зниження коефіцієнта заробітку й відповідно – до зменшення розміру пенсії;

– якщо працівник зайнятий на роботах зі шкідливими й важкими умовами праці, які дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, то неповна зайнятість може позбавити його права на пільгове пенсійне забезпечення (приміром, право на пенсію за списками № 1 і № 2 мають лише працівники, зайняті на роботах зі шкідливими та важкими умовами праці повний робочий день).

30.04.2015 року Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради було внесено на розгляд проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій”.

Зазначений законопроект має за мету розбудову багаторівневої, багатокомпонентної пенсійної системи та запровадження  комплексної реформи системи пенсійного забезпечення в Україні.

Накопичувальна пенсійна система запроваджується з 1 січня 2017 року та є обов’язковою для  осіб, які не досягли 35 річного віку станом на цю дату; добровільною – для осіб 36-55-річного віку.

Ставка внеску до накопичувальної системи у період з 2017 по 2022 рік складатиме у 2017 році 2 відсотки від заробітної плати та буде поступово збільшуватись на 1 відсоток на рік. У 2022 році ставка складатиме 7 відсотків та у подальшому залишиться незмінною.

Завдяки поширенню накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій кожен громадянин матиме змогу самостійно дбати про забезпечену старість, адже протягом трудового життя він заощаджуватиме кошти на власному пенсійному рахунку, і вийшовши на пенсію, розпоряджатиметься цими коштами на власний розсуд, не залежачи ні від кого. 

Начальник відділу надходження,
прогнозування платежів та обліку застрахованих осіб
УПФУ у м.Білій Церкві                                                                                              О.І. Майкут