Спрощення процедур реєстрації бізнесу та майна

У 2014 році Українці отримали 4,8 млн послуг з реєстрації. З них 1,3 млн становили виписки, витяги та довідки.

Для реєстрації чи отримання довідки громадяни з ночі мали займати чергу. Та й це не завжди було гарантією, що вдасться потрапити до спеціаліста саме в цей день.

Нескінченні черги та незручності створювали плодюче підґрунтя для корупційних схем. За прискорене «вирішення» питання бізнесменам в середньому доводилося платити 300 грн.

У рамках реформ забезпечено відкритий доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

8 квітня запущено систему надання електронних онлайн сервісів. Зареєструвати бізнес та отримати необхідну довідку, витяг або виписку можна на оновленому сайті Мін′юсту в режимі онлайн.

З початку роботи через систему надання онлайн сервісів на оновленому сайті Мін’юсту було видано понад 12 тис. електронних довідок. Кількість запитів у окремі дні сягала 600.

Для полегшення ведення бізнесу в аграрних регіонах з 1 квітня право проводити реєстрацію договорів оренди земельних ділянок сільгосппризначення було надане нотаріусам.

Крім того, Мін’юст розробив 2 законодавчі акти, які вдосконалюють процедури примусового виконання рішень та запроваджують змішану систему. Їх підтримав Уряд та Рада з питань судової реформи при Президентові. 

Мін’юст підготував 2 проекти законів для спрощення процедур реєстрації бізнесу та майна:

-         «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

-         «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних  осіб - підприємців». 

Запропоновані в цих документах новели забезпечать децентралізацію повноважень та запровадять вільний вибір суб'єкта реєстрації. Право проводити такі дії буде надано:

-         органам місцевого самоврядування та держадміністраціям;

-         нотаріусам (незалежно від посвідчення нотаріальної дії);

-         акредитованим Мін’юстом банківським установам;

-         держвиконавцям (накладення та припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно). 

Законопроекти покращать якість надання адміністративних послуг шляхом:

-         створення конкурентного середовища між суб'єктами, які наділені повноваженнями з проведення державної реєстрації;

-         запровадження принципу екстериторіальності в межах області для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та в межах України для державної реєстрації бізнесу та громадських формувань;

-         запровадження можливості подання електронних документів для державної реєстрації;

-         заповнення заяви безпосередньо державним реєстратором. 

Буде забезпечено удосконалення сервісів, які надаються громадянам:

-         уводяться механізми, які скоротять кількість відмов у держреєстрації майна та обтяжень;

-         уніфікуються процедури реєстрації юросіб, громадських формувань та фізосіб-підприємців;

-         скорочено перелік документів для реєстрації бізнесу;

-         буде розкрито інформацію про права на нерухоме майно як за об'єктом, так за суб'єктом;

-         створюються нові можливості надання інформації про нерухоме майно для органів держвлади та інших юросіб залежно від потреб (офіційна статистична інформація, вибірка за певними об'єктами нерухомого майна тощо);

-         скасовується щорічне підтвердження та щорічна подача фінзвітності;

-         забезпечено перехід на електронну форму документів;

-         створення єдиного реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських формувань, Реєстру громадських об’єднань та Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.  

Буде створено надійну систему державного контролю у сфері державної реєстрації:

-         нормативно-методичне регулювання порядку державної реєстрації Мін'юстом;

-         дворівневе адміністративне оскарження рішень державних реєстраторів;

-         дієві механізми реагування у разі виявлення порушень. 

Плата за державну реєстрацію.

У сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно:

-         плата за проведення державної реєстрації залежить від об'єкта, його розміру, а також від того, заявником є фізична чи юридична особа;

-         плата на надання інформації про зареєстровані речові права визначається Кабінетом Міністрів України.

У сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб – підприємців:

-         у разі подання документів у електронній формі адміністративний збір та плата за надання відомостей зменшуються на 25 відсотків.

Для прикладу, вартість повного витягу з реєстру підприємців становить 45,68 грн безпосередньо за послугу та 3 гривні – комісія Ощадбанку. Загальна вартість – 48,68 грн, тобто 75% від вартості паперового аналогу.

Повний витяг з реєстру нерухомості коштує 21 грн.

Скорочена інформація про компанію, а також послуга з реєстрації бізнесу надаються безкоштовно. Так само безкоштовно громадяни можуть отримати додаткові копії уже сформованих документів. 

Законопроекти забезпечать належне фінансове забезпечення діяльності у сфері державної реєстрації завдяки процедурі розподілу адміністративного збору:

-         адміністративний збір за державну реєстрацію державними реєстраторами виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, зараховується в повному обсязі до місцевих бюджетів за місцем надання послуг, а у разі проведення державної реєстрації державними реєстраторами держадміністрацій, зараховується в повному обсязі до Державного бюджету України за місцем надання послуг;

-         у разі проведення державної реєстрації банком або приватним нотаріусом на фінансове забезпечення цієї діяльності спрямується 60% адміністративного збору, який залишатиметься у відповідного суб'єкта;

-         фінансове забезпечення інших реєстраторів здійснюється за рахунок коштів Державного та місцевих бюджетів відповідно до законодавства.