Біла Церква в центрі транспортної реформи держави – учасник проєкту: показове автобусне сполучення Біла Церква - Київ

|  14. 07. 2025

 

11 липня у Білій Церкві відбулася виїзна робоча нарада з питань організації роботи транспорту. В центрі уваги: реформування транспортної сфери та організації роботи функціонування міжміського громадського транспортного сполучення. На нараді були присутні посадовці державної, регіональної і місцевої влади та представники підприємств, які надають послуги з перевезень пасажирів на міському та міжміському рівнях.

Зокрема, спікерами були заступник Міністра розвитку громад та територій України Сергій Деркач, перший заступник голови Київської обласної державної адміністрації Тарас Бакай, начальник управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації Ігор Григоренко, заступник міського голови Білої Церкви, депутат Київської обласної ради Олександр Поляруш, начальник Білоцерківської районної державної адміністрації Ірина Старенька, начальник Білоцерківського районного управління поліції МВС України в Київській області Сергій Рудик.

Метою наради було обговорення реформування транспортної сфери у державі, враховуючи повномасштабну війну в Україні та євроінтеграцію нашої країни. Зупинилися на питанні безпосередніх змін в організації перевезень як у межах Білої Церкви так і забезпечення міжміського сполучення Біла Церква – Київ/Київ – Біла Церква.

Розпочинаючи нараду начальник Білоцерківської районної державної адміністрації Ірина Старенька наголосила на важливості порушеного питання, оскільки умови життєдіяльності громадян, безпосередньо, залежать від якості надання транспортних послуг.

Заступник Міністра розвитку громад та територій України Сергій Деркач ознайомив присутніх з роботою Міністерства щодо реформування сфери пасажирських перевезень, зауваживши, що відомство має на меті запровадити пілотний проєкт, у якому візьме участь Біла Церква - організація міжміських перевезень, який стане прикладом для українських міст.

Сергій Деркач наголосив, що у державі з 2022 року було суттєво змінено логістику міжрегіональних, міжобласних та міждержавних транспортних сполучень. Так, у 8 разів збільшилася кількість маршрутів за кордон, змінилися сполучення всередині країни через окуповані та прифронтові території тощо. Проте, забезпечення громадського транспортного сполучення є важливою складовою життя громадян. Тому профільним міністерством два роки тому було вирішено розпочати реформування цього напрямку.

«Ми всі розуміємо, що ми маємо працювати для людей і ми точно маємо забезпечити перевезення для людей. Перевезення - це дуже важлива економічна складова для будь-якого регіону. Система, яка була побудована в державі, була вже, по-перше, застарілою, а по-друге, вона не виконувала свої функції для цього часу, який ми зараз маємо. Одним із кроків реформування стали внутрішні пасажирські перевезення, які мають багато проблем. І ми зрозуміли, що одночасно проблеми є і у пасажира, і у перевізника, і у місцевого самоврядування, і в держави. Тому ми працюємо для того, щоб у перевізника і у пасажира з'явилося більше можливостей та щоб стало більше якісних перевезень»

Заступник Міністра розвитку громад та територій України зупинився на змінах до нормативної бази, яка дозволить дещо по-іншому проводити конкурси на внутрішні маршрути в державі. Робота розпочнеться з міжобласних маршрутів. Всі конкурси, проводитимуться виключно в електронній формі, з електронною подачею документів. Паперові документи будуть виключені, а вестиметься цифрова база, автоматично оцінюватимуться всі заявки, подані на конкурс, перевірятимуться перевізники на наявність ліцензій, належного рухомого складу та швидко і прозоро визначатиметься переможець. Такі умови, за словами Сергія Деркача будуть позитивними для перевізників, бо виключатимуть можливу корупційну складову при проведенні конкурсів, а також вони зможуть бути впевненими, що подали документи і отримають відповідь по конкретному маршруту.

Ще одним проблемним питання був напрямок щодо відкриття нових маршрутів. Міністерство також працює над зміною порядку такої процедури, передбачається, що вона також буде у електронному вигляді: «Таким механізмом вже користуються міжнародні перевізники. У нас, щоб відкрити міжнародний маршрут, умовно, Київ - Варшава, витрачається 10 днів. Перевізник в електронній формі, самостійно, подає документи, і за 10 днів має погодження нашої країни. Далі відбувається погодження з Польщею і фактично міжнародний маршрут зараз відкривається орієнтовно протягом місяця. Тобто цей механізм уже працює. Аби аналогічний механізм запрацював і на внутрішньообласних або міських маршрутах буде додано погодження органів місцевого самоврядування та обласної військової адміністрації».

Крім того, передбачається, що всі отримані документи під час проходження конкурсу в електронному вигляді будуть внесені у загально державні бази. Під час перевірки документів водіям не потрібно буде пред’являти паперові копії, все буде у електронному вигляді. Державна служба України з безпеки на транспорті також зможе у електронному вигляді перевіряти наявність дозвільних документів та відстежувати рух автобусів за допомогою GPS-трекерів.


«
Друге питання, яке для нас дуже важливе - це оплата картою або можливість електронної оплати за проїзд у громадському транспорті на внутрішньообласних та міжобласних маршрутах. Будуть також державні вимоги щодо цього, адже у пасажира обов'язково має бути можливість купити квиток або онлайн, або в самому транспортному засобі. Для того, щоб купити квиток онлайн, ми зараз створюємо відповідну систему. Така система вже працює у тестовому режимі на міжнародних рейсах. Тобто пасажир зможе обрати маршрут, потім потрапляє на сайт перевізника і відразу купує квиток. Друга можливість для пасажира передбачатиме купівлю безготівковим способом квитка в транспортному засобі. Кожен пасажир обов’язково повинен мати квиток, тому що він може стати підставою для отримання страхового відшкодування при ДТП», - поінформував посадовець.

 

Сергій Деркач також наголосив, що наразі розглядається законопроєкт, який має ввести ще одну важливу процедуру - відшкодування перевізникам за пільговий проїзд: «Якщо до вас сідатиме пасажир, він вам платитиме умовно карткою або готівкою. Якщо це пільговик - він платитиме виключно карткою, яка передбачатиме суму на перевезення. Картки видаватимуть соціальні служби органів місцевого самоврядування, після перевірки даних».

Заступник Міністра розвитку громад та територій України наголосив, що відомство намагається комплексно підійти до реформи пасажирських перевезень: «Ми розуміємо проблеми перевізника і розуміємо проблеми пасажира. Тому у нас мета, щоб і пасажир був задоволений, і перевізник так само був задоволений тим, що він може швидко відкрити маршрут, прозоро працювати та отримувати гроші від пільговиків, тобто планувати свою бізнес-модель абсолютно нормально».

Одним з основних питань, яке було піднято в ході наради, стало питання облаштування місць відправки та зупинки міжміських автобусних маршрутів. Як наголосив Сергій Деркач перевізники та пасажири повинні мати відповідний комфорт під час відправки і зупинки транспортних засобів та не повинні створювати небезпеку для руху на дорогах. Тому держава також працює над розвитком автостанцій, створюються умови для їх швидкого будівництва чи облаштування. Подати документи на створення автостанції можуть як органи місцевого самоврядування, так і бізнес.

«Нам дуже важливо, щоб в містах всі міжміські маршрути відправлялись та прибували на автостанцію. Це стосується і Києва. Провівши інспекцію ми визначили багато місць стихійних зупинок транспортних засобів. А маємо зробити так, щоб всі маршрути обов'язково прибували до автостанцій. Намагаємось зробити так, щоб було комфортно перевізникам і пасажирам, щоб ці автостанції були на кінцевих зупинках метро, мали відповідні умови тощо. Тому ми підбираємо відповідні території, або розглядаємо можливість залучити ті автостанції, які вже функціонують.

Маємо затверджені ДБНи, як правильно має бути побудована зупинка. Вони повинні мати спеціальні місця для сидіння, накриття, табло, бути інклюзивними. Тому, з часом, перевірятимемо їх стан в містах, і поза містами», - зазначив посадовець.

Також Сергій Деркач зупинився на важливому питанні – стані рухомого складу транспортних засобів для пасажирських перевезень: «На багатьох маршрутах, стан рухомого складу не дуже гарний. В деяких випадках критичний, невідомо яким чином перевізники проходять обов'язковий технічний контроль (ОТК). Тому в цю процедуру внесені зміни, відбуватиметься не просто фотофіксація, а відеонагляд проведення повноцінного в ОТК транспортного засобу, всіх агрегатів. Також наголошую на необхідності оновлення рухомого складу, з врахуванням відповідності стандартам України: автобуси мають бути комфортними, інклюзивними, відповідати стандартам безпеки тощо. В свою чергу ми будемо вам допомагати розвивати ваш бізнес. Плануємо разом з Міністерством економіки України провести нараду із перевізниками, банками, фондами, на якій вони розкажуть, які є зараз програми з кредитування на оновлення рухомого складу».

Як наголосив Сергій Деркач однією з головних причин, цього візиту є реалізація показового проєкту, і Білу Церкву обрано для участі у ньому. Так, з 1 серпня заплановано запустити два проєкти щодо організації перевезень, це маршрути Київ-Бородянка і Київ-Біла Церква.

«Бородянка, після окупації сильно постраждала, тому, наразі, інтенсивно відновлюється у різних напрямках, а Біла Церква тісно пов’язана зі столицею і таке сполучення має бути зрозумілим і якісним для всіх пасажирів, які ним їздять. Тому ми хочемо разом з вами попрацювати для того, щоб ці маршрути дійсно були зразковими і на їх прикладі ми могли масштабувати зміни на всю країну», - зауважив Сергій Деркач.

Також спікер зупинився на питанні щодо контролю легальності перевезень правоохоронними органами та уповноваженими установами: «Я точно знаю, що з Білої Церкви їздять нелегальні перевізники, які шкодять і легальним перевізникам і економіці регіону. Виявити та усунути це – завдання Укртрансбезпеки, Національної поліції. Легальним перевізникам ми готові допомагати з їхніми проблемами, зміні маршруті, здійснення тих чи інших заходів».

Ще одним питанням, яке розглянули – це функціонування автостанцій. Як зауважив заступник міністра в Україні більшість таких закладів перебувають у приватній власності і, на жаль, власники приділяють дуже мало уваги їх розвитку. Тому метою відомства є внести зміни у законодавство, аби органи місцевого самоврядування відповідали за автостанції, як це діє у Європі, оскільки мають забезпечити своїм громадянам належні умови. Звісно ОМС може працювати з бізнесом та створювати у цьому напрямку державно-приватне партнерство. Завдання – відновити автостанції, ті які не функціонують, чи занедбані. Також присутні обговорили питання можливого будівництва таких автостанцій, які б мали й місця для ночівлі, відпочинку для всіх категорій населення, залучення для цих потреб державного і місцевого фінансування тощо.

Начальник управління транспортної інфраструктури КОДА Ігор Григоренко під час наради відмітив, що зараз працює 6 транспортних маршрутів «Київ – Біла Церква», і управлінням було отримано вказівку від міністерства зробити до 1 серпня дійсно показовий маршрут. З-поміж шести маршрутів станом на сьогодні GPS-трекери встановлені на трьох, і найближчим часом сигнал щодо переміщення транспортного засобу буде надходити в Укртрансбезпеку. Ще на трьох маршрутах GPS-трекери будуть встановлені до 15-17 липня.

Ігор Григоренко також повідомив, що перевізники повинні подати новий розклад руху до 15 липня, оскільки зупинки, які відбувалися на проїжджих частинах дороги будуть виключені, в т.ч. біля станції метро «Либідська». Нові маршрути будуть погоджені та мають набути чинності до 1 серпня. Також відмітив, що до цього часу має бути вирішене питання щодо впровадження на маршрутах безготівкової форми оплати. Також зупинився на інших питаннях організації якісного перевезення.

Під час наради заступник Білоцерківського міського голови Олександр Поляруш сказав слова вдячності за змістовну презентацію розвитку автотранспорту України, а також наголосив, що Біла Церква має чимало пропозицій та ідей щодо будівництва як міжміських, так і міжнародних автостанцій.

Депутат Київської обласної ради, керівник ПП «КАН» Микола Котушенко під час заходу наголосив, що перевізники – це ті люди, які на початку повномасштабного вторгнення показали свою відданість і здійснювали евакуацію населення із прифронтових зон попри загрозу своєму життю та здоров’ю:

«Білоцерківські перевізники проявили свою відданість справі, небайдужість, і в травні 2022 року ми почали відновлювати свої перевезення в Київ. Спочатку було три рейси на день, потім п’ять, потім ще більше, і з часом ми вийшли на той обсяг перевезень, який прописаний у наших документах. Це свідчить про те, що ми не стоїмо на місці, працюємо, не покладаючи рук. Ми готові до змін - встановлювати кондиціонери, замінювати рухомий склад. Але нелегальні перевізники, які працюють поряд із офіційними, не дають змогу розвиватися належним чином. Тому хотілося б, аби був зважений підхід до всіх змін, які пропонуються, - аби не нашкодити. Звичайно, ми будемо впроваджувати і GPS-трекінг, і безковий розрахунок, адже це зручно, це необхідно та дасть змогу уникати спекуляцій з приводу тіньової економіки тощо. Тому ми готові до розвитку, але, в свою чергу, просимо допомоги у боротьбі з нелегальними перевізниками».

Після наради учасники відвідали низку автостанцій та зупинок Білої Церкви, аби ознайомитися як налагоджена їх робота.

Фото