ПРОКУРАТУРА ІНФОРМУЄ: «Адміністративний арешт – як один з видів адміністративної відповідальності»

Дата : 
2013-10-23

Чинним законодавством України адміністративна відповідальність виділена в окремий інститут права, який виступає важливим засобом охорони громадського порядку і якому притаманні всі ознаки юридичної відповідальності. Адміністративна відповідальність настає внаслідок невиконання чи неналежного виконання особою норм адміністративного законодавства та полягає у накладенні на особу-правопорушника адміністративного стягнення.

 Одним із видів адміністративних стягнень є арешт.

Так, адміністративний арешт - це найсуворіший вид адміністративного стягнення, що застосовується у виняткових випадках за окремі види адміністративних правопорушень і полягає у триманні правопорушника в умовах ізоляції від суспільства.

Даний захід відповідальності встановлено за адміністративні правопорушення, що за ступенем громадської безпеки наближені до злочинів. Зокрема, адміністративний арешт, як вид стягнення (покарання), може бути застосований за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст.ст. 130 «Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції», 1732 «Вчинення насильства в сім'ї, невиконання захисного припису або непроходження корекційної програми», 178 «розпивання пива, алкогольних, слабоалкогольних напоїв у заборонених законом місцях або поява у громадських місцях у п'яному вигляді» КУпАП та інші. Адміністративний арешт є найбільш суворим з усіх видів адміністративних стягнень, що пояснює встановлення можливості/необхідності застосування даного виду стягнення тільки в альтернативних санкціях.

Відповідно до статті 32 Кодексу України про адміністративні правопорушення, адміністративний арешт призначається тільки районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на термін до 15 діб. Його не застосовують до: 1) вагітних жінок; 2) жінок, що мають дітей віком до 12 років; 3) осіб, які не досягли 18 років; 4) інвалідів 1 і 2 груп; 5) військовослужбовців, військовозобов'язаних та резервістів під час проходження зборів; 6) осіб рядового і начальницького складів Державної кримінально-виконавчої служби України (сьогодні - Державної пенітенціарної служби), органів внутрішніх справ і Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України (ч. 1 ст. 15 КУпАП).

Осіб, підданих адміністративному арешту, тримають під вартою в місцях, що їх визначають органи внутрішніх справ. Наразі такими установами є спеціальні приймальники-розподільники та ізолятори тимчасового тримання при районних відділах (управліннях) органів внутрішніх справ.

В ст. 121 Конституції України, однією з функцій органів прокуратури України визначено здійснення нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

Так, на постійному контролі прокуратури міста перебувають питання додержання законів та прав громадян під час їх поміщення та тримання в ізоляторі тимчасового тримання Білоцерківського МВ ГУ МВС України, в тому числі і підданих адміністративному арешту, та під час відбування покарання засудженими в Білоцерківській ВК №35.

За результатами проведених перевірок на вказаному напрямку діяльності, у поточному році прокуратурою м. Біла Церква внесено 23 документи прокурорського реагування, за результатами розгляду яких, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 12 посадових осіб Білоцерківського МВ ГУ МВС України в Київській області, Білоцерківської ВК №35. Крім цього, 2 документи прокурорського реагування, в яких ініційовано питання про притягнення 8 службових осіб зазначених органів - перебувають на розгляді. Найпоширенішими порушеннями, які виявлялися прокуратурою міста під час проведення перевірок, зокрема є порушення встановлених чинним кримінально – виконавчим законодавством вимог щодо режиму утримання та додержання прав ув’язнених і засуджених осіб.

        Прокурор м. Біла Церква
        старший радник юстиції                                                             Г. Мельник